UNSRAT Repository

MATIC INJECTION MOTOR COMPONENT RECOGNITION LEARNING APPLICATION USING AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY

Rizky, Farvidya Nur (2021) MATIC INJECTION MOTOR COMPONENT RECOGNITION LEARNING APPLICATION USING AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (602kB) | Preview

Abstract

Abstract ---- Parts are an item that consists of several components that form a single unit that has a specific function. Each machine consists of many components that are subject to frequent breakdowns and replacements. some components are also contained in some small components that have components in them, namely disc discs, oil, front and rear lights, brake fluid, tires, disc pads, chains and others The problem of automatic motorbike variants in Indonesia is getting more and more and more and more interested. The development of automatic motorcycles in Indonesia began when Kymco released the Jetmatic in the 2000s. Its development can be seen as fast enough to win the interest of the Indonesian market. The Yamaha company followed suit to issue a scooter matic type of motorbike by releasing the Yamaha Mio product in Two years ago, two of Yamaha's main competitors, namely Honda and Suzuki, took part in the competition for the automatic motorcycle market in Indonesia. Every user of automatic injection motorcycle does not know the engine components on his motorcycle. Augmented Reality is a technology that can be utilized in current application development, with Augmented Reality the user will get a 3D visual form of an object so that the information contained in the application can be absorbed properly. Making this application using open source software, namely Blender and Unity which are used for making 3-dimensional objects for automatic injection motorcycle spare parts and making Android-based applications. In the research, it can be seen that Augmented Reality can be used as a medium for introducing automatic injection motorcycle engines, it is hoped that this application can then be developed for various platforms as well. Keywords: Augmented Reality, Android, Injection motor engine, Unity 3D, Abstrak --- Perkembangan motor matic di Indonesia dimulai saat Kymco Onderdil adalah suatu barang yang terdiri dari beberapa komponen yang membentuk satu kesatuan yang mempunyai fungsi tertentu. Setiap alat berat terdiri dari banyak komponen yang sering mengalami kerusakan dan penggantian. beberapa komponen yang juga terdapat dibeberapa didalamnya beberapa komponen kecil yang mempunyai komponen didalamnya yaitu dispat cakram, oli, lampu depan belakang, minyak rem, ban, kampas cakram, rantai dan lain-lain Masalah Varian motor matic di Indonesia semakin banyak dan semakin banyak pula peminatnya. Perkembangan motor matic di Indonesia dimulai saat Kymco mengeluarkan Jetmatic pada tahun 2000-an. Perkembangannya bisa dipandang cukup pesat untuk meraih minat pasar Indonesia. Perusahaan Yamaha mengikuti untuk mengeluarkan motor jenis scooter matic dengan mengeluarkan produk Yamaha Mio pada tahun Dua tahun berselang, dua kompetitor utama Yamaha yakni Honda dan Suzuki turut serta dalam persaingan pasar motor matic di Indonesia. Setiap pengguna motor matik injeksi tidak mengetahui komponen mesin pada sepeda motornya. Augmented Reality merupakan suatu teknologi yang dapat dimanfaatkan dalam pengembangan aplikasi saat ini, dengan adanya Augmented Reality pengguna akan mendapatkan bentuk visual 3D suatu objek sehingga informasi yang terkandung dalam aplikasi dapat diserap dengan baik. Pembuatan aplikasi ini menggunakan software yang open source (terbuka), yaitu Blender dan Unity yang digunakan untuk pembuatan objek 3 dimensi sparepart motor matik injeksi dan pembuatan aplikasi berbasis Android. Dalam penelitian dapat diketahui bahwa Augmented Reality dapat digunakan sebagai media pengenalan mesin motor matik injeksi, diharapkan aplikasi ini selanjutnya bisa dikembangkan untuk berbagai platform juga. Kata Kunci : Augmented Reality, Android, Mesin motor Injeksi, Unity 3D,

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 08 Sep 2021 09:09
Last Modified: 08 Sep 2021 09:09
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3331

Actions (login required)

View Item View Item