Endoh, E. S. Nicolaas and Sompie, Sherwin R.U.A and Najoan, Xaverius (2021) Penerapan Teknologi Motion Sensor Virtual Reality Untuk Mengenalkan Tarian Suku Minahasa. -.
|
PDF (Skripsi)
Download (975kB) | Preview |
Abstract
Abstract — Preservation of local culture is one form of nationalism that must be instilled in yourself as well as in young children regardless of the development of the world today. To improve this, the writer has made a visual media in the form of a 360-degree video about Minahasa culture, especially about traditional dances that can convey clear and educative information. In this research, it can be seen that Virtual Reality with 360 ° visual video media can be used as alternative cultural preservation and as an introduction to the culture of Minahasa Traditional Dance, Maengket. Based on the results of the questionnaire after trying to use the Maengket Virtual Reality application 100% of respondents have responded that understand Maengket Dance and know that Maengket is a traditional Minahasa dance. 80% of respondents know that Moawey Kamberu is a round of Maengket dance. 80% of respondents know that the Maramba dance round is one of the stages in the Maengket dance. 80% of respondents also know that Lalayaan is a dance round in the Maengket dance. It is hoped that this application can be developed with more complete material and interesting features and can be run on other platforms. Keywords — 360-dgree Video; Culture ; Dance ; Minahasa Tribe Dance; Virtual Reality; Abstrak — Pelestarian Budaya lokal merupakan salah satu bentuk sikap nasionalisme yang harus ditanamkan kepada diri sendiri juga kepada anak-anak usia dini tanpa menghiraukan perkembangan dunia saat ini. Demi memperbaiki ini penulis telah membuat suatu media visual berupa Video 360 derajat tentang budaya Minahasa khususnya tentang tari-tarian adat yang mampu menyampaikan informasi yang jelas dan edukatif. Dalam penelitian ini dapat diketahui bahwa Virtual Reality dengan media visual video 360° dapat digunakan sebagai pelestarian budaya alternatif dan sebagai pengenalan budaya Tari Tradisional Minahasa yaitu Maengket. Berdasarkan hasil kuesioner setelah mencoba menggunakan aplikasi Virtual Reality Maengket 100% responden sudah menanggapi bahwa mengerti tentang Tarian Maengket dan tau bahwa Maengket merupakan tarian tradisional Minahasa. 80% responden mengetahui bahwa Moawey Kamberu merupakan babak pada tarian Maengket. 80% responden mengetahui bahwa babak tari Maramba termasuk salah satu babak pada tarian Maengket. 80% responden juga mengetahui bahwa Lalayaan merupakan babak tarian pada tarian Maengket. Diharapkan aplikasi ini agar dapat dikembangkan dengan materi yang lebih lengkap dan fitur-fitur menarik dan dapat dijalankan pada platform lain. Kata Kunci — Budaya; Tarian Suku Minahasa; Tarian ; Video 360°; Virtual Reality;
Item Type: | Other |
---|---|
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | Mr. Benhard W. Tampangela, ST |
Date Deposited: | 12 Oct 2021 04:28 |
Last Modified: | 12 Oct 2021 04:28 |
URI: | http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3396 |
Actions (login required)
View Item |