Timban, Triko Jonatan and Tulenan, Virginia and Paturusi, Sary D. E.
(2021)
Augmented Reality Application Of Sports Props For
Elementary School Students.
-.
Abstract
Abstract — Augmented Reality is a technology that can be utilized
in current application development, with augmented reality the user
will get a 3d visual form of an object so that the information
contained in the application can be absorbed properly. The problem
with the southern Minahasa school is the limited learning media
currently used, both in quantity and quality. Community service aims
to use sports game props, in carrying out learning according to the
material being taught to improve time efficiency in the learning
process, which increases the ability to master the material and skills
in using tools. sports game show. In addition, it can also increase
motivation in the teaching and learning process and to support the
implementation of active student learning (CBSA). So the thesis is
compiled "Application of Augmented Reality of Sports Teaching
Aids for Elementary School Students". with the aim of helping or
facilitating teachers or parents in providing information or
knowledge about existing sports props and information from these
tools. In making this application using the Unity Engine to create an
Augmented Reality application and in this study using the 6 stage
Multimedia Development Life Cycle method, the object is in the form
of 3 dimensions.
Keywords — Augmented Reality, Android, Multimedia
Development Life , Props, Unity3.
Abstrak — Augmented Reality merupakan suatu teknologi
yang dapat dimanfaatkan dalam pengembangan aplikasi saat ini,
dengan adanya augmented reality pengguna akan mendapat
bentuk visual 3d suatu objek sehingga informasi yang terkandung
dalam aplikasi dapat diserap dengan baik. permasalahan sekolah
minahasa selatan adalah terbatasnya media pembelajaran yang
kini digunakan, baik kuantitas maupun kualitasnya pengabdian
masyarakat bertujuan untuk mempergunakan alat peraga
permainan olahraga, dalam melaksanakan pembelajaran sesuai
materi yang diajarkan untuk meningkatkan efesiensi waktu
dalam proses pembelajaran, yang meningkatkan kemapuan
penguasaan materi dan keterampilan menggunakan alat peraga
permainan olahraga,. Selain itu dapat pula meningkatkan
motivasi dalam proses belajar mengajar dan untuk menunjang
pelaksanaan cara belajar siswa aktif (CBSA). Maka di susunlah
skripsi “Aplikasi Augmented Reality Alat Peraga Olahraga Untuk
Siswa Sekolah Dasar”. dengan tujuan guna membantu atau
mempermudah guru atau orang tua dalam memberikan informasi
atau pengetahuan tentang alat alat peraga olahraga yang ada
beserta informasi dari alat tersebut. Dalam pembuatan apliksai ini
menggunakan Engine Unity untuk membuat sebuah apliksai
Augmented Reality dan pada penelitian ini menggunakan metode
6 tahapan Multimedia Development Life Cylce, objek berupa 3
dimensi.
Actions (login required)
|
View Item |