Rahasia, Brendon and Paturusi, Sary Diane Ekawati and Lumenta, Arie S. M.
(2022)
Perancangan Game Adventure : Pengenalan Budaya Sangihe.
-.
Abstract
Abstract – Sangihe Culture is one of the regional cultures that is also experiencing this shifting process. Globalist currents come and bring popular and global culture. Mastering foreign cultures is of new importance. Resulting in a cultural crisis. Regional culture or customs as daily culture are displaced by foreign cultures. Sangihe culture is one of the regional cultures thas is also experiencing this shifting process.
With the development of the era and technology more and more smarthphones and laptops have sprung up, starting from the most expensive to the cheapest, thus providing the possibility for everyone to have smartphone or laptop. From this, it is increasingly possible for researchers to provide education using visual media in the form of educational games that can be run on existing devices.
It takes the role of technology to dispel boredom in studying sangihe culture. Innovations in learning media must be carried out, the making of the Sangihe Cultural Introducing Game was designed with HTML5-based Construct 2. Therefore, the researcher wants to do research by designing an adventure genre educational game with Sangihe Culture learning. This game indirectly helps to document the culture of sangihe (simple words and sentences).
With this game, it is hoped that it can help make people aware of regional culture so that in the future it will not be lost to global culture.
Keywords : Game, Education, Culture, 2 Dimensional, HTML5
Abstrak – Budaya Sangihe adalah salah satu budaya daerah yang juga mengalami proses pergeseran tersebut. Arus globalis datang dan membawa budaya populer dan global. Menguasai budaya asing menjadi kepentingan baru. Akibatnya terjadi krisis budaya. Budaya atau adat daerah sebagai budaya sehari-hari tergeser oleh budaya asing. Budaya Sangihe adalah salah satu budaya daerah yang juga mengalami proses pergeseran tersebut.
Dengan semakin berkembangnya jaman dan teknologi, maka semakin banyak pula smartphone dan laptop yang bermunculan mulai dari yang paling mahal sampai yang paling murah, hingga memberikan kemungkinan bagi setiap orang untuk memiliki smartphone atau laptop. Dari hal tersebut, maka semakin mungkin bagi para peneliti untuk memberikan edukasi menggunakan media visual berupa game edukasi yang dapat dijalankan pada perangkat-perangkat yang ada pada saat ini.
Dibutuhkan peran teknologi untuk mengusir kejenuhan dalam mempelajari budaya sangihe. Inovasi pada media pembelajaran harus dilakukan, Pembuatan Game Pengenalan Budaya Sangihe ini dirancang dengan Construct 2 yang berbasis HTML5. Oleh karenanya peneliti ingin melakukan penelitian dengan merancang game edukasi bergenre adventure dengan pembelajaran budaya sangihe. Game ini secara tidak langsung ikut mendokumentasikan budaya sangihe ( kata-kata dan kalimat sederhana).
Dengan adanya game ini, diharapkan dapat membantu menyadarkan masyarakat untuk melestarikan budaya daerah agar kelak tidak hilang dengan budaya global.
Kata kunci : Game, Edukasi, Budaya, 2 Dimensi, HTML 5.
Actions (login required)
|
View Item |