UNSRAT Repository

Rancang Bangun Game Edukasi : Karuta Card Game

Kaligis, Jeremia Timotius and Kaunang, S. T. G. and Sugiarso, Brave (2022) Rancang Bangun Game Edukasi : Karuta Card Game. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (754kB) | Preview

Abstract

Abstract — Karuta Card is a traditional Japanese game that has been played since a really long time ago by all Japanese people. As time goes by, karuta already went through various transformations and evolve to be a game that introduces people from all around the world to learn Japanese through a traditional way. There were a various karuta game which are Kyogi Karuta and Iroha Karuta. Kyogi Karuta focuses on a competitive karuta game and Iroha Karuta focuses on a learning method to introduce Japanese for beginners. In this case how to convey material to the public about karuta card game must use some methods that can make it more fun so that they will not easily bored and also easy to reach. Therefore, researchers wanted to do a research by taking the topic of an educational game about the Karuta Card Game by having a 2-dimensions (2D) display, which aims to introduce the japanese language to the public. This game is built using the Multimedia Development Life Cycle, which has stages, namely concept, design, material collecting, assembly, and distribution. From the results, it can help to introduce Japanese to people in a fun way. Key words — Game, Education, Karuta, Card Game, MDLC Abstrak — Karuta Card adalah suatu permainan tradisional Jepang yang sudah dimainkan sejak lama oleh kebanyakan masyarakat Jepang. Seiring berjalanannya waktu, karuta mengalami berbagai transformasi dan berevolusi menjadi permainan untuk mengajarkan banyak orang luar untuk belajar bahasa Jepang secara tradisional. Terdapat berbagai variasi permainan karuta yakni Kyogi Karuta dan Iroha Karuta. Kyogi Karuta berfokus pada kompetisi permainan kartu karuta sedangkan Iroha Karuta berfokus terhadap pembelajaran pengenalan bahasa Jepang. Dalam hal ini juga cara menyampaikan materi kepada khalayak ramai tentang permainan kartu karuta harus menggunakan metode yang bisa membuat menyenangkan agar tidak mudah bosan dan bisa mudah dipahami. Oleh karena itu peneliti ingin melakukan penelitian dengan mengambil topik game edukasi tentang Karuta Card Game dengan memiliki tampilan 2 dimensi (2D), yang bertujuan untuk mengenalkan bahasa Jepang pada khalayak ramai. Game ini dibangun dengan menggunakan Multimedia Development Life Cycle, yang dimana memiliki tahapan-tahapan, yaitu concept, design, material collecting, assembly, dan distribution. Dari hasil penelitian tersebut maka penulis dapat membantu memperkenalkan permainan ini dan membantu khalayak ramai dalam belajar bahasa Jepang dengan mudah dan menarik. Kata Kunci — Game, Edukasi, Karuta, Card Game, MDLC

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 06 Jun 2022 07:19
Last Modified: 06 Jun 2022 07:19
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3875

Actions (login required)

View Item View Item