UNSRAT Repository

Augmented Reality Pembelajaran Memasak Makanan

Pandelaki, David James and Sompie, Sherwin R.U.A (2022) Augmented Reality Pembelajaran Memasak Makanan. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (590kB) | Preview

Abstract

Abstract - The development of increasingly advanced technology, of course, affects various sectors of human life. This development also plays a role in the development of a learning media. Learning media is becoming more interesting and more concise even though it does not reduce the essence of the material. One of the developments of learning media that is currently still new is learning media using Augmented Reality. Augmented Reality (AR) is an environment that incorporates 3D virtual objects into the real environment. AR allows users to interact in real time. The use of AR today has expanded to various aspects of our lives and is projected to experience a very significant development. This is because the use of AR is very interesting and makes it easier to use it in doing things. Augmented Reality (AR) is the opposite of Virtual Reality (VR), where VR adds real objects in the virtual world. While the concept of AR is to add virtual objects into the real world. The purpose of this research is to design an augmented reality cooking simulation system using QR Code scan and Unity. The method used refers to the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) chosen because it fits the criteria of this study. The conclusion obtained from the research is that augmented reality can be used as a more advanced learning medium and is easy to operate by ordinary people. Users with Android installed with a cooking simulation application, simply by scanning the QR Code, the application can display cooking simulations quickly and practically. Keywords : Simulation Games, Cooking, Augmented Reality, MDLC Perkembangan teknologi yang semakin maju, tentunya berpengaruh kedalam berbagai sektor kehidupan manusia. Perkembangan ini turut berperan dalam perkembangan sebuah media pembelajaran. Media pembelajaran menjadi semakin menarik dan semakin ringkas meskipun tidak mengurangi esensi dari materi. Salah satu perkembangan media pembelajaran yang saat ini masih baru adalah media pembelajaran dengan menggunakan Augmented Reality. Augmented Reality (AR) adalah suatu lingkungan yang memasukkan objek virtual 3D ke dalam lingkungan nyata. AR mengizinkan penggunanya untuk berinteraksi secara realtime. Penggunaan AR saat ini telah melebar ke berbagai aspek dalam kehidupan kita dan diproyeksikan akan mengalami perkembangan yang sangat signifikan. Hal ini dikarenakan penggunaan AR sangat menarik dan memudahkan penggunaannya dalam mengerjakan sesuatu hal. Augmented Reality (AR) merupakan kebalikan dari Virtual Reality (VR), dimana VR menambahkan obyek nyata didalam dunia maya. Sedangkan konsep AR adalah menambahkan obyek maya ke dalam dunia nyata. Tujuan penelitian ini adalah merancang sistem augmented reality simulasi memasak dengan menggunakan QR Code scan dan Unity. Metode yang digunakan mengacu pada Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dipilih karena cocok dengan kriteria penelitian ini. Kesimpulan yang didapat dari penelitian adalah augmented reality dapat digunakan sebagai media pembelajaran yang lebih maju dan mudah untuk dioperasikan oleh orang awam. User dengan android yang terpasang aplikasi simulasi memasak cukup dengan men-scan QR Code, aplikasi dapat menampilkan simulasi memasak dengan cepat dan praktis. Kata Kunci : Game Simulasi, Memasak, Augmented Reality, MDLC

Item Type: Other
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Elektro
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 15 Jul 2022 07:36
Last Modified: 15 Jul 2022 07:36
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3965

Actions (login required)

View Item View Item