UNSRAT Repository

Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Sistem Gerak Otot Manusia Untuk Siswa SMA

Bogar, Alvin Kristian and Sugiarso, Brave and Paturusi, Sary D. E. (2023) Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Sistem Gerak Otot Manusia Untuk Siswa SMA. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (982kB) | Preview

Abstract

Abstract — Biology is one of the subjects at the level of high school education, which in the learning process requires interactive media that can make it easier for students to more easily understand and understand each material given in class. The purpose of this study is to develop an interactive learning media application with material on the human muscle movement system for class XI high school students which aims to increase students' understanding and interest in the learning and teaching process in the classroom and make it easier to access material in class by utilizing the use of mobile applications in the program. android by using the multimedia development life cycle (MDLC) method which goes through 6 stages. After the research that has been made, it is found that many students are interested in using electronic media in the form of android-based applications, there is an increase in student understanding through learning outcomes that have been determined using interactive motion system learning applications, it can be said that the Human Skeletal Muscle Movement System Learning application can build a new learning atmosphere so as to facilitate the understanding of students in class through this interactive learning media. Keywords — Animation; Skeletal Muscles; Interactive Learning; Senior High School. Abstrak — Biologi merupakan salah satu mata pelajaran yang ada di tingkat Pendidikan Sekolah Menengah Atas, yang mana dalam proses pembelajarannya dibutuhkan media interaktif yang dapat memudahkan bagi pelajar untuk lebih mudah mengerti dan memahami dari setiap materi yang diberikan di dalam kelas belajar. Tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mengembangkan aplikasi media pembelajaran interaktif dengan materi sistem gerak otot manusia untuk siswa kelas XI SMA (Sekolah Menengah Atas) yang bertujuan menigkatkan pemahaman dan ketertarikan siswa dalam proses belajar dan mengajar di kelas serta memudahkan dalam mengakses materi di kelas dengan memanfaatkan penggunaan aplikasi mobile dalam program android dengan mengguanakan metode multimedia development life cycle (MDLC) yang melalui 6 tahapan. Setelah dari penelitian yang telah dibuat, didapatkan bahwa banyak siswa-siswi yang tertarik menggunakan media elektronik berupa aplikasi berbasis android terdapat adanya peningkatan pemahaman siswa melalui hasil kuis yang dijawab setealah menggunakan apliaksi pembelajaran interaktif sistem gerak otot rangka, maka dapat disimpulkan bahwa aplikasi Pembelajaran Sistem Gerak Otot Rangka Manusia dapat membangun suasana belajar yang baru sehingga mempermudah pemahaman siswa dikelas melalui media pembelajaran interaktif ini. Kata kunci — Animasi; Otot Rangka; Pembelajaran Interaktif; Sekolah Menengah Atas.

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 11 Jan 2023 01:05
Last Modified: 11 Jan 2023 01:05
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/4346

Actions (login required)

View Item View Item