UNSRAT Repository

Aplikasi Game Pengenalan Cerita Rakyat Abo Mamongkuroit dan Tulap si Raksasa

Karamoy, Jordan and Tulenan, Virginia and Paturusi, Sary D. E. (2023) Aplikasi Game Pengenalan Cerita Rakyat Abo Mamongkuroit dan Tulap si Raksasa. Fakultas Teknik Unsrat.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract — Folktales are stories that originated in communities and developed in previous societies. It is the hallmark of a tribe or nation with diverse cultures, including cultural and historical wealth. In general, the number of folklore in Indonesia itself is quite large, considering that Indonesia is a country with numerous tribes and nations spread throughout the archipelago. Much of Indonesian folklore is highly educational, with very good morals for children's education and moral development (Asril, 2015). But in modern times, the modern generation is less interested in folklore. Additionally, most of the folklore was introduced through books. The methodology used in this study is the Multimedia Development Lifecycle (MDLC) methodology, based on six phases: concept, design, materials gathering, assembly, testing, and delivery. ). The purpose of this research is to create a game application that allows the modern generation to learn and understand the folklore of Abbo Mamonkroit and Trap the Giant. Keywords — Folklore, Games, Smartphone Games, Game Applications, MDLC. Abstrak — Cerita rakyat adalah cerita yang berasal dari masyarakat dan berkembang pada masyarakat sebelumnya. Itu adalah ciri khas suatu suku atau bangsa dengan beragam budaya, termasuk kekayaan budaya dan sejarah. Secara umum jumlah cerita rakyat di Indonesia sendiri cukup banyak, mengingat Indonesia merupakan negara dengan banyak suku dan bangsa yang tersebar di seluruh nusantara. Cerita rakyat Indonesia sebagian besar bersifat mendidik, dengan moral yang sangat baik bagi pendidikan dan perkembangan moral anak (Asril, 2015). Namun di zaman modern ini, generasi modern kurang begitu tertarik dengan cerita rakyat. Selain itu, sebagian besar cerita rakyat diperkenalkan melalui buku. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah metodologi Multimedia Development Lifecycle (MDLC), berdasarkan enam fase: konsep, desain, pengumpulan bahan, perakitan, pengujian, dan pengiriman. ). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuat sebuah aplikasi permainan yang memungkinkan generasi modern untuk mempelajari dan memahami cerita rakyat Abo Mamongkuroit dan Tulap si Raksasa. Kata Kunci — Cerita Rakyat

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 15 Aug 2023 00:53
Last Modified: 15 Aug 2023 00:57
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/5003

Actions (login required)

View Item View Item