Irawan, Indra Wahyu Fernando
(2023)
Aplikasi Game Edukasi 3 Dimensi Pengenalan Pahlawan Maria Walanda Maramis.
Fakultas Teknik Unsrat.
Abstract
Abstract — This thesis aims to develop a 3D educational game application centered on introducing the national hero, Maria Walanda Maramis. The primary objective of this game development is to provide an engaging and interactive learning experience to the younger generation, focusing on the history and contributions of Indonesian heroes, particularly Maria Walanda Maramis. The research utilizes the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) method in its design process. Data for the game development were obtained through literature studies and on-location observations. The game is designed with 3D graphics to offer an immersive visual experience. Interactive features such as puzzles, quizzes, and historical challenges are incorporated to enhance player engagement. The research results indicate that the 3D educational game featuring Maria Walanda Maramis has the potential to improve the understanding and interest of the younger generation in national history, while also fostering greater appreciation for the role of women in the national movement. The use of this educational game is expected to serve as an enjoyable alternative learning method that contributes positively to preserving the legacy of Indonesian heroes.
Keywords — 3D, Education; Game; Maria Walanda Maramis; MDLC.
Abstrak — Skripsi ini bertujuan untuk mengembangkan sebuah aplikasi game edukasi 3D yang bertemakan pengenalan pahlawan nasional, Maria Walanda Maramis. Tujuan utama dari pengembangan game ini adalah untuk memberikan cara belajar yang menarik dan interaktif kepada generasi mudah tentang sejarah dan jasa pahlawan Indonesia, khususnya Maria Walanda Maramis. Penelitian ini menggunakan metode MDLC untuk perancangannya. Data diperoleh melalui studi literatur dan observasi lokasi. Game ini dirancang dengan grafis 3D untuk memberikan pengalaman visual yang menarik. Fitur-fitur interaktif seperti teka-teki, kuis, dan tantangan sejarah digunakan untuk meningkatkan keterlibatan pemain. Hasil penelitian menunjukkan bahwa game edukasi 3D tentang Maria Walanda Maramis dapat meningkatkan pemahaman dan minat generasi muda terhadap sejarah nasional serta meningkatkan apresiasi terhadap peran wanita dalam pergerakan nasional. Penggunaan game edukasi ini diharapkan dapat menjadi alternatif pembelajaran yang menyenangkan dan berkontribusi positif dalam melestarikan jasa pahlawan Indonesia.
Kata kunci — 3D; Edukasi; Game; Maria Walanda Maramis; MDLC.
Actions (login required)
|
View Item |