UNSRAT Repository

Rancang Bangun Aplikasi Game Action Pengenalan Budaya Sangihe

Manein, Christin B. and Sentinuwo, Steven R. and Najoan, Xaverius (2023) Rancang Bangun Aplikasi Game Action Pengenalan Budaya Sangihe. Fakultas Teknik Unsrat.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract — Culture is a way of life that develops within a group or society, containing important and fundamental values that are passed down from generation to generation. This heritage must be preserved to prevent its loss, so it can be learned and preserved by future generations. Currently, culture is beginning to be forgotten, and some of Indonesia's younger generation feel embarrassed about their culture as the identity of the nation. Therefore, the purpose of this research is to design and create a Culture Introduction Game with a 2D application interface as an introduction medium that can captivate users' interest in learning about the tribes and cultures in the Sangihe Islands. MDLC (Multimedia Development Life Cycle) method is employed in this research, which consists of six stages: concept, design, material collection, assembly, and distribution. The created application includes quiz questions and three levels of gameplay, each with its own points and levels of difficulty. The development of this culture introduction game aims to help users better understand culture in a more engaging way, ultimately aiding in fostering a deeper appreciation for the cultures present in the Sangihe Islands. Keywords; Culture, Game, Action Game, Adventure Game, Sangihe Islands Abstrak — Budaya adalah gaya hidup yang berkembang dalam suatu kelompok atau masyarakat, mengandung nilai-nilai penting dan fundamental yang diwariskan dari generasi ke generasi. Warisan tersebut harus dijaga agar tidak hilang, sehingga dapat dipelajari dan dilestarikan oleh generasi berikutnya. Saat ini, kebudayaan mulai terlupakan, dan sebagian generasi muda Indonesia malu akan kebudayaannya sebagai identitas bangsa. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah merancang dan menghasilkan sebuah Game pengenalan budaya dengan tampilan aplikasi 2D sebagai media pengenalan yang mampu menarik minat pengguna untuk mengetahui tentang suku dan kebudayaan yang ada di Kepulauan Sangihe. Metode MDLC (Multimedia Development Life Cycle) digunakan dalam penelitian ini yang memiliki enam tahapan: konsep, desain, pengumpulan bahan, perakitan, dan distribusi. Aplikasi yang dibuat mencakup pertanyaan kuis dan tiga tingkat permainan, di mana setiap tingkat memiliki poin dan tingkat kesulitan yang berbeda. Pembuatan game pengenalan ini bertujuan untuk membantu pengguna lebih memahami kebudayaan dengan cara yang lebih menarik, sehingga diharapkan dapat membantu mereka lebih mengenal kebudayaan yang ada di Kepulauan Sangihe.

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 30 Oct 2023 05:48
Last Modified: 30 Oct 2023 05:48
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/5063

Actions (login required)

View Item View Item