UNSRAT Repository

Aplikasi Media Pembelajaran Mata Pelajaran Biologi Berbasis Augmented Reality Untuk Sekolah Menengah Atas

Rumengan, Aikel Risky and Rindengan, Yaulie and Kainde, Henry Valentino Florensius (2024) Aplikasi Media Pembelajaran Mata Pelajaran Biologi Berbasis Augmented Reality Untuk Sekolah Menengah Atas. Fakultas Teknik Unsrat.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (712kB) | Preview

Abstract

Abstract — The rapid evolution of Information and Communication Technology (ICT) has profoundly influenced education. Augmented Reality (AR), a technology that blends the real world with virtual elements, has emerged as an innovative tool for creating immersive and interactive learning experiences. This research focuses on developing an AR-based Biology Learning Media Application for high school students. This application addresses the need for a more engaging and visually stimulating approach to biology education, providing students with anytime, anywhere access to learning materials. The application's development process involves several stages, including a comprehensive literature review, a thorough needs assessment to identify the specific requirements of high school students, the design of a user-friendly interface, the creation of 3D models of biological structures, and the development of the application itself. Additionally, feedback is collected from users to ensure the application meets their needs and provides an effective learning experience. This research aims to create an innovative and effective learning tool that enhances students' understanding of complex biological concepts, motivates them to explore the subject further, and contributes to the growing use of AR technology in education. Key words— Information and Communication Technology; Augmented Reality; Learning Media; Biology; High School; Unity; Blender; 3D Object Abstrak — Evolusi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) yang cepat telah sangat mempengaruhi dunia pendidikan. Augmented Reality (AR), sebuah teknologi yang memadukan dunia nyata dengan elemen-elemen virtual, telah muncul sebagai alat inovatif untuk menciptakan pengalaman belajar yang imersif dan interaktif. Penelitian ini berfokus pada pengembangan Aplikasi Media Pembelajaran Biologi berbasis AR untuk siswa SMA. Aplikasi ini menjawab kebutuhan akan pendekatan yang lebih menarik dan merangsang secara visual untuk pendidikan biologi, memberikan siswa akses kapan saja, di mana saja ke materi pembelajaran. Proses pengembangan aplikasi ini melibatkan beberapa tahap, termasuk tinjauan literatur yang komprehensif, penilaian kebutuhan menyeluruh untuk mengidentifikasi kebutuhan khusus siswa sekolah menengah, desain antarmuka yang ramah pengguna, pembuatan model 3D struktur biologi, dan pengembangan aplikasi itu sendiri. Selain itu, umpan balik dikumpulkan dari pengguna untuk memastikan aplikasi memenuhi kebutuhan mereka dan memberikan pengalaman belajar yang efektif. Penelitian ini bertujuan untuk menciptakan alat pembelajaran yang inovatif dan efektif yang meningkatkan pemahaman siswa tentang konsep biologi yang kompleks, memotivasi mereka untuk mengeksplorasi subjek lebih lanjut, dan berkontribusi pada penggunaan teknologi AR yang semakin berkembang dalam pendidikan Kata kunci — Information and Communication Technology; Augmented Reality; Learning Media; Biology; High School; Unity; Blender; 3D Object

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 01 Aug 2024 04:24
Last Modified: 01 Aug 2024 04:24
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/5163

Actions (login required)

View Item View Item