Putri, Mediana Alissa and Akay, Yuri Vanli and Kaunang, S. T. G.
(2025)
Aplikasi Pembelajaran Interaktif Pengenalan Ekosistem untuk Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar.
Fakultas Teknik Unsrat.
Abstract
Abstract — Understanding the concept of ecosystems is one of the important material taught in 5th grade. In the ecosystem learning process at SDN Inpres 6/84 Madidir, the learning method used is to play learning videos on the LCD, then students are asked to work on worksheets based on the videos they watch. Although this method provides a visual picture for students, the interaction formed is still limited, making students less interested and less directly involved in the process of material exploration. Therefore, an interactive learning application was created that allows students to learn in a more fun way and can interact directly so that students can be more motivated to explore the material. The application was created using the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) system development method and runs on an Android smartphone. Based on the results of a study conducted on 30 5th grade students of SDN Inpres 6/84 Madidir, the average correct answer in the pre-test before using the application was 33.83%, while the average correct answer in the post-test after using the application was 71.83% which showed an increase of 38% in students' understanding of ecosystem material. The results of the questionnaire stated that 93.3% of students answered that this application was fun to use and 90% of students answered that this application increased their motivation to learn.
Key words— Android; Application; Ecosystem; Interactive; Learning.
Abstrak — Pemahaman terhadap konsep ekosistem menjadi salah satu materi penting yang diajarkan di kelas 5 SD. Dalam proses pembelajaran ekosistem di kelas 5 SDN Inpres 6/84 Madidir, metode pembelajaran yang digunakan adalah dengan memutar video pembelajaran di LCD, kemudian siswa diminta mengerjakan lembar kerja berdasarkan video yang ditonton. Meskipun metode ini memberikan gambaran visual bagi siswa, interaksi yang terbentuk masih terbatas membuat siswa kurang tertarik dan kurang terlibat secara langsung dalam proses eksplorasi materi. Maka dari itu, dibuatlah aplikasi pembelajaran interaktif yang memungkinkan siswa belajar dengan cara yang lebih menyenangkan dan dapat berinteraksi secara langsung sehingga siswa dapat lebih termotivasi untuk mengeksplorasi materi. Aplikasi dibuat dengan menggunakan metode pengembangan sistem MDLC (Multimedia Development Life Cycle) dan berjalan pada smartphone android . Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan kepada 30 siswa kelas 5 SDN Inpres 6/84 Madidir, diperoleh rata – rata jawaban benar pada pre-test sebelum menggunakan aplikasi sebesar 33,83%, sedangkan rata – rata jawaban benar pada post-test sesudah menggunakan aplikasi sebesar 71,83% yang menunjukkan terjadi peningkatan sebesar 38% pemahaman siswa terhadap materi ekosistem. Adapun hasil kuesioner yang menyatakan bahwa 93,3% siswa menjawab aplikasi ini menyenangkan untuk digunakan dan 90% siswa menjawab aplikasi ini mengingkatkan motivasi belajar mereka.
Kata kunci — Android; Aplikasi; Ekosistem; Interaktif; Pembelajaran.
Actions (login required)
 |
View Item |