Ratuela, Calvin Efraim (2025) Aplikasi Augmented Reality Pembelajaran Cuaca Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas 3. Fakultas Teknik Unsrat.
|
PDF (Skripsi)
Download (1MB) | Preview |
Abstract
Abstract - Engaging and interactive learning is essential for enhancing the elementary school students’ understanding, especially of abstract topics such as weather. This study aims to develop a Weather Learning Augmented Reality Application specifically designed for third-grade elementary school students by utilizing Augmented Reality technology. The development method used is the Multimedia Development Life Cycle, which consists of six stages: concept , design, material collecting, assembly , testing, and distribution. The application allows students to view threedimensional objects related to weather phenomena e.g., rain, lightning, and cloud through marker scanned using an Android device. Testing was conducted using the black-box testing method to ensure the application's functionality works as expected, and a limited user trial was carried out with students to evaluate engagement and ease of use. The results of the application testing show that it is feasible for use in the learning process. The application is considered effective in improving students’ understanding of weather concept s and in increasing their interest and enthusiasm for learning. Keywords: Application, Augmented Reality, Weather Learning, Elementary School, MDLC. Abstak - Pembelajaran yang menarik dan interaktif sangat penting untuk meningkatkan pemahaman siswa sekolah dasar, terutama pada materi yang bersifat abstrak seperti cuaca. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Aplikasi Augmented Reality Pembelajaran Cuaca yang dirancang khusus untuk siswa kelas 3 sekolah dasar dengan memanfaatkan teknologi Augmented Realit. Metode pengembangan yang digunakan adalah Multimedia Development Life Cycle yang terdiri dari enam tahapan: konsep, desain, pengumpulan materi, pembuatan, pengujian, dan distribusi. Aplikasi ini memungkinkan siswa untuk melihat objek tiga dimensi yang berkaitan dengan fenomena cuaca seperti hujan, petir, dan berawan melalui marker yang dipindai menggunakan perangkat Android. Pengujian dilakukan dengan metode black-box testing untuk memastikan fungsionalitas aplikasi berjalan sesuai harapan, serta dilakukan uji coba terbatas kepada siswa untuk menilai aspek keterlibatan dan kemudahan penggunaan. Hasil pengujian aplikasi menunjukkan bahwa aplikasi ini layak digunakan dalam proses pembelajaran. Aplikasi ini dinilai membantu meningkatkan pemahaman siswa terhadap konsep cuaca dan mampu menarik minat dan semangat belajar siswa. Kata kunci: Aplikasi, Augmented Reality, Pembelajaran Cuaca, Sekolah Dasar, MDLC.
| Item Type: | Other |
|---|---|
| Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software |
| Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Informatika |
| Depositing User: | Mr. Benhard W. Tampangela, ST |
| Date Deposited: | 29 Aug 2025 00:26 |
| Last Modified: | 29 Aug 2025 00:26 |
| URI: | http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/5241 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |


