UNSRAT Repository

DESTINATION IMAGE BASED ON COMPARATIVE ADVANTAGE THROUGH ART, CULTURE AND NATURE

Popy, Rufaidah and Thomas, Budhyawan (2015) DESTINATION IMAGE BASED ON COMPARATIVE ADVANTAGE THROUGH ART, CULTURE AND NATURE. In: SEMINAR NASIONAL & CALL FOR PAPER APMMI 2015. Program Magister Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado, pp. 35-44. ISBN 978-602-73622-0-8

Full text not available from this repository.

Abstract

The development of tourism destination image can be optimized through the use of comparative advantages derived from various elements, such as art, culture and nature. Each region has a unique art and culture and nature into its comparative advantage. But the lack strategisan in exploiting these advantages become one of the low image of a tourism destination in the region for tourists. This paper aims to produce a proposition that reflects the image of tourism destinations based on comparative advantage through art and culture, nature and other advantages; and produces a measurement model based tourism destination image of comparative advantage through art, culture, nature and other advantages in accordance with the advantages of a region. In explaining the comparative advantage then used two regions that have the highest number of foreign tourist visits in Indonesia, Bali province and territory for comparison which has a lower number of visits namely West Java Province. Paper writing method is through a literature review with content analysis (content analysis) of the destination image and comparative advantages. Original contribution of this paper is to produce a number of propositions which form the basis for forming the image of a model based on comparative advantage destinations through art, culture, nature and other advantages in the region. Pengembangan citra destinasi pariwisata dapat dioptimalkan melalui pemanfaatan keunggulan komparatif yang berasal dari berbagai unsur, diantaranya adalah seni budaya dan alam. Setiap wilayah memiliki keunikan seni budaya dan alam yang menjadi keunggulan komparatifnya. Namun kekurang strategisan dalam pemanfaatan keunggulan tersebut menjadi salah satu rendahnya citra destinasi pariwisata suatu wilayah di mata wisatawan. Penelitian yang membahas pengukuran citra destinasi berbasis keunggulan komparasi masih belum ada yang meneliti. Makalah ini bertujuan untuk menghasilkan proposisi yang merefleksikan citra destinasi pariwisata berbasis keunggulan komparatif melalui seni budaya, alam dan keunggulan lainnya; dan menghasilkan model pengukuran citra destinasi pariwisata berbasis keunggulan komparatif melalui seni, budaya, alam dan keunggulan lainnya yang sesuai dengan keunggulan suatu wilayah. Dalam menjelaskan keunggulan komparatif maka digunakan dua wilayah yang memiliki jumlah kunjungan wisawatan mancanegara tertinggi di Indonesia yaitu Provinsi Bali dan wilayah pembandingnya yang memiliki jumlah kunjungan yang lebih rendah yaitu Provinsi Jawa Barat. Metode penulisan makalah adalah melalui kajian literatur dengan analisis isi (content analysis) mengenai citra destinasi dan keunggulan komparasi. Kontribusi orisinal dari makalah ini adalah menghasilkan sejumlah proposisi yang menjadi dasar untuk membentuk model citra destinasi berbasis keunggulan komparatif melalui seni, budaya, alam dan keunggulan lainnya pada suatu wilayah.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: Fakultas Ekonomi > Manajemen
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 15 Jan 2016 02:44
Last Modified: 15 Jan 2016 02:44
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/1018

Actions (login required)

View Item View Item