UNSRAT Repository

Augmented Reality Based 3 Dimensional Image Visualization Application

Gunawan, Cluivert A. and Rumagit, Arthur Mourits (2022) Augmented Reality Based 3 Dimensional Image Visualization Application. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (891kB) | Preview

Abstract

Abstract - The development of the times certainly requires a change in educating children. Educating early childhood in the digital age requires a harder effort when compared to decades ago, where rapid technological development can be both good and bad for us. Reduced interest in coloring activities due to lack of media that is in accordance with the development of technology. At this stage it is important for children to get more interesting learning media. By creating a learning medium using Augmented reality that utilizes the camera from a smartphone, it is expected to attract children's interest in coloring activities. The study used the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) method, and used supporting software such as Blender 3D and Unity 3D. This study resulted in an Augmented reality application that can visualize coloring objects into 3D models. Based on beta testing, 61.3% of respondents already know Augmented Reality technology and 87.1% of respondents answered this application is useful for users. Keywords: Android, Augmented Reality, Blender 3D, Multimedia Development Live Cycle, Unity 3D Abstrak - Perkembangan jaman tentunya menuntut adanya perubahan dalam mendidik anak. Mendidik anak usia dini di era digital membutuhkan usaha yang lebih keras jika dibandingkan dengan puluhan tahun lalu, dimana perkembangan teknologi yang cukup pesat dapat menjadi keadaan yang baik maupun buruk bagi kita. Berkurangnya minat anak pada kegiatan mewarnai dikarenakan kurang nya media yang sesuai dengan perkembangan teknologi. Pada tahap ini penting bagi anak untuk mendapatkan media pembelajaran yang lebih menarik. Dengan membuat sebuah media pembelajaran menggunakan Augmented reality yang memanfaatkan kamera dari smartphone, diharapkan menarik kembali minat anak dalam kegiatan mewarnai. Pada penelitian ini menggunakan metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC), dan menggunakan software pendukung seperti Blender 3D dan Unity 3D. Pada penelitian ini menghasilkan sebuah aplikasi Augmented reality dimana dapat memvisualisasikan objek mewarnai menjadi model 3D. Berdasarkan beta testing sebanyak 61,3% responden sudah mengetahui teknologi Augmented Reality dan 87,1% responden menjawab aplikasi ini bermanfaat bagi pengguna. Kata Kunci: Android, Augmented Reality, Blender 3D, Multimedia Development Live Cycle, Unity 3D

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 13 Jan 2022 01:10
Last Modified: 13 Jan 2022 01:10
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3591

Actions (login required)

View Item View Item