UNSRAT Repository

Virtual Reality Pendakian Gunung Klabat di Sulawesi Utara

Bernadus, Fidel A. E. and Rindengan, Yaulie and Sengkey, Daniel F. (2022) Virtual Reality Pendakian Gunung Klabat di Sulawesi Utara. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract — Mountain climbing activities are basically carried out by people who are experienced and have basic knowledge of what information is needed when climbing a mountain. Many people from North Sulawesi are also interested in climbing Mount Klabat, with the aim of preserving Mount Klabat. By utilizing existing technology in the form of virtual reality as a medium of information about Mount Klabat. This study aims to create an android application based on virtual reality climbing Mount Klabat in North Sulawesi. The method used in this research is MDLC (Multimedia Development Life Cycle). Based on the results of the evaluation using the UEQ (User Experience Questionnaire) the average results based on the UEQ Scales (Mean and Variance) scale have a positive impression of the entire scale, namely Attractiveness with a value of 1.89. Researchers hope that the content in the application is very suitable for the purpose of making the application and can be useful for the people of North Sulawesi and can be more familiar with the information on Mount Klabat. Key words— Virtual Reality, VR Mountaineering, Unity Virtual Reality, Klabat VR Mountain. Abstrak — Kegiatan mendaki gunung pada dasarnya dilakukan oleh orang-orang yang sudah berpengalaman dan mempunyai pengetahuan dasar tentang informasi apa saja yang di perlukan saat melakukan pendakian gunung. Banyak juga dari masyarakat Sulawesi Utara yang mulai tertarik dengan kegiatan mendaki di gunung klabat, dengan tujuan bahwa untuk melestarikan gunung klabat. Dengan memanfaatkan teknologi yang ada sekarang berupa virtual reality sebagai media informasi tentang gunung klabat. Penelitian ini bertujuan untuk membuat aplikasi android berbasis virtual reality pendakian Gunung Klabat di Sulawesi Utara. Metode yang di gunakan dalam penelitan ini adalah MDLC (Multimedia Development Life Cycle). Berdasarkan hasil evaluasi menggunakan UEQ (User Experrience Questionnaire) hasil rata-rata berdasrkan skala UEQ Scales (Mean and Variance) memiliki impresi positif dari seluruh skala yaitu Daya tarik dengan nilai 1,89. Peneliti berharap konten dalam aplikasi sudah sangat sesuai dengan tujuan pembuatan aplikasi dan dapat berguna untuk masyarakat Sulawesi Utara dan bisa lebih mengenal informasi yang ada di gunung Klabat. Kata kunci — Virtual Reality, Pendakian gunung VR, Unity Virtual Reality, Gunung Klabat VR.

Item Type: Other
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 15 Jul 2022 07:31
Last Modified: 15 Jul 2022 07:31
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3962

Actions (login required)

View Item View Item