UNSRAT Repository

Aplikasi Pembelajaran Interaktif Mitigasi Bencana Gempa Bumi untuk Anak

Lahama, Panji H. V. and Sugiarso, Brave and Rindengan, Yaulie (2022) Aplikasi Pembelajaran Interaktif Mitigasi Bencana Gempa Bumi untuk Anak. -.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract — The Indonesian archipelago is formed from geological elements in the form of continental plates and oceanic plates which are very complex and very unstable. The movement of these plates causes the very active region of Indonesia to experience tectonic earthquakes with high intensity that can occur at any time, which cannot be predicted. Therefore, in an effort to overcome this disaster, it is necessary to have preparedness in the form of preventive and anticipatory actions, by educating about earthquake disaster mitigation at an early age, it can be useful knowledge when an earthquake disaster occurs at any time. Technological advances provide convenience in terms of education, one of which is with interactive learning applications for earthquake disaster mitigation, able to provide interest in learning equipped with various voice, animation, and text menu features that can facilitate children in the learning process. This earthquake disaster mitigation interactive learning application was created using the Adobe Flash Professional CS6 application. The research method used is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) which consists of concept, design, material collection, assembly, testing, distribution. The results of this interactive learning application are expected to increase children’s interest and increase children’s understanding of earthquake mitigation learning so that they can give a new impression in the learning process. Key words— Interactive Learning Applications, Mitigation Earthquake Disaster, Children, Multimedia Development life Cycle, Adobe Flash Profesional CS6 Abstrak — Wilayah kepulauan indonesia terbentuk dari unsur-unsur geologi berupa lempeng benua dan lempeng samudera yang sangat kompleks dan sangat tidak stabil. pergerakan lempeng lempeng tersebut menyebabkan wilayah indonesia yang sangat aktif mengalami gempa bumi tektonik dengan intensitas yang tinggi yang bisa terjadi sewaktu waktu, yang tidak dapat diprediksi. maka dalam upaya menanggulangi bencana ini diperlukan adanya kesiapan berupa tindakan preventif dan antisipasi, dengan mengedukasikan tentang mitigasi bencana gempa bumi di usia dini dapat menjadi pengetahuan yang bermanfaat ketika bencana gempa bumi sewaktu waktu terjadi. kemajuan teknologi memberikan kemudahan dalam hal edukasi, salah satunya dengan aplikasi pembelajaran interaktif mitigasi bencana gempa bumi, mampu memberikan ketertarikan pembelajaran dengan dilengkapi berbagai fitur menu suara, animasi, dan teks yang dapat memudahkan anak anak dalam Proses belajar. Aplikasi Pembelajaran interaktif mitigasi bencana gempa bumi ini, dibuat dengan menggunakan aplikasi Adobe Flash Professional CS6. Metode penelitian yang digunakan adalah Multimedia Development life Cycle (MDLC) yang terdiri dari pengonsepan (concept), perancangan (design), pengumpulan materi (material Collecting), Pembuatan (assembly), Pengujian (testing), Pendistribusian (distribution). Hasil aplikasi pembelajaran interaktif ini diharapkan mampu meningkatkan minat anak dan meningkatkan pemahaman anak terhadap pembelajaran mitigasi gempa bumi sehingga mampu memberikan kesan yang baru dalam proses pembelajaran. Kata kunci — Aplikasi pembelajaran interaktif, Mitigasi Bencana Gempa Bumi, Anak, Multimedia Development Life Cycle, Adobe Flash Professional CS6

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 28 Jul 2022 03:42
Last Modified: 28 Jul 2022 03:42
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/3987

Actions (login required)

View Item View Item