UNSRAT Repository

Pengembangan Game Rhythm Lagu Anak-Anak Sekolah Minggu Berbasis Mobile

Lengkong, Erica Hillary and Ruindungan, Dirko and Kaunang, S. T. G. (2024) Pengembangan Game Rhythm Lagu Anak-Anak Sekolah Minggu Berbasis Mobile. Fakultas Teknik Unsrat.

[img]
Preview
PDF (Skripsi)
Download (703kB) | Preview

Abstract

Abstract — Sunday school songs play an important role in worship and in shaping children's understanding of spiritual values. However, in today's modern technological era, children's interest in Sunday school songs tends to decline. Therefore, this research introduces a revolution in the spiritual education of Sunday school children, in the form of a mobile-based rhythm game that aims to provide insight into Sunday school children's songs. This game uses the Multimedia Development Life Cycle approach and is developed for mobile platforms using the Unity 3D game engine and the C# programming language. The advantages of this game lie in the interactive and fun design, attractive graphics and positive education. The testing study shows that this application is effective in increasing children's knowledge and involvement in Sunday school songs. In conclusion, the “Beat Beat Sunday School” game has the potential to be an effective tool in supporting the spiritual and spiritual education of Sunday school children in the context of modern technology. Key words— Mobile, Multimedia Development Life Cycle, Rhythm, Sunday School Abstrak — Lagu-lagu anak sekolah minggu memiliki peran penting dalam peribadatan dan dalam membentuk pemahaman anak-anak tentang nilai-nilai rohani dan spiritual. Namun, dalam era teknologi modern saat ini, minat anak-anak terhadap lagu-lagu anak sekolah minggu cenderung menurun. Oleh karena itu, penelitian ini memperkenalkan sebuah revolusi dalam pendidikan rohani dan spiritual anak-anak sekolah minggu, yakni dalam bentuk game rhythm berbasis mobile yang bertujuan untuk memberi wawasan mengenai lagu-lagu anak sekolah minggu. Game ini menggunakan pendekatan Multimedia Development Life Cycle dan dikembangkan untuk platform mobile dengan menggunakan game engine Unity 3D dan bahasa pemrograman C#. Keunggulan game ini terletak pada desain yang interaktif dan menyenangkan, grafis yang menarik serta edukasi yang bersifat positif. Studi pengujian menunjukkan bahwa aplikasi ini efektif dalam meningkatkan pengetahuan dan keterlibatan anak-anak terhadap lagu-lagu anak sekolah minggu. Kesimpulannya, game "Beat Beat Sunday School" memiliki potensi untuk menjadi sarana yang efektif dalam mendukung pendidikan rohani dan spritual anak-anak sekolah minggu dalam konteks teknologi modern. Kata kunci — Mobile, Multimedia Development Life Cycle, Rhythm, Sekolah Minggu

Item Type: Other
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
Depositing User: Mr. Benhard W. Tampangela, ST
Date Deposited: 01 Aug 2024 05:30
Last Modified: 01 Aug 2024 05:30
URI: http://repo.unsrat.ac.id/id/eprint/5166

Actions (login required)

View Item View Item