Salatnaya, Gerald James and Tulenan, Virginia and Akay, Yuri Vanli
(2025)
Aplikasi Pembelajaran Interaktif Struktur dan Fungsi Tubuh Makhluk Untuk Siswa Kelas VIII
Berbasis Mobile.
Fakultas Teknik Unsrat.
Abstract
Abstract — Learning media is a teaching tools to convey
messages so that it can stimulate students comprehension and
memory skills. The structure and function of the body of living
things encapsulates basic concepts regarding food and the digestive
system, the circulatory system, the respiratory system, and the
excretion/excretion system. Based on the results of an interview
with the Principal of SMP Negeri 4 Manado, learning activities still
use conventional methods where teachers play a more active role in
explaining learning materials and students listen. The aims of this
study is to produce and use multimedia-based learning media in
Natural Sciences subjects for grade VIII by applying interactive
learning applications about the structure and function of the body
of living beings using the Multimedia Development Life Cycle
development method. The results are 27 students that uses the
interactive learning application have an increasing score from pretest to post-test about 34.29%. Depending on the students reviews,
all of the 27 students are agree that this learning application is easy
to use, it can function well, and it can make the learning process
more interesting and making it easier for understanding the course.
Key words— Interactive Learning; Mobile Based; Multimedia
Development Life Cycle; Structure And Function Of The Body Of
The Living Beings
Abstrak — Media pembelajaran adalah alat bantu pengajar
untuk menyampaikan pesan sehingga dapat merangsang
kemampuan pemahaman dan daya ingat dari pelajar. Struktur
dan fungsi tubuh makhluk hidup merangkum konsep dasar
mengenai makanan dan sistem pencernaan, sistem peredaran
darah, sistem pernafasan, dan sistem ekskresi/pembuangan.
Berdasarkan hasil wawancara dengan Kepala Sekolah SMP
Negeri 4 Manado, kegiatan pembelajaran masih menggunakan
metode konvensional dimana guru lebih berperan aktif dalam
menjelaskan materi pembelajaran dan para pelajar
mendengarkan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk
menghasilkan aplikasi pembelajaran interaktif struktur dan
fungsi tubuh makhluk hidup untuk kelas 8 dengan menggunakan
metode pengembangan Multimedia Development Life Cycle.
Hasil dari pengujian adalah 27 pelajar yang menggunakan
aplikasi pembelajaran interaktif memiliki peningkatan nilai dari
pre-test ke post-test sebanyak 34.29%. Berdasarkan ulasan
pelajar, sebanyak 27 pelajar setuju bahwa aplikasi pembelajaran
ini mudah untuk digunakan, berfungsi dengan baik, dan dapat
membuat kegiatan pembelajaran menjadi lebih menarik dan
materi pembelajaran menjadi lebih mudah dipahami.
Kata kunci — Berbasis Mobile; Interaktif; Multimedia
Development Life Cycle; Struktur Dan Fungsi Tubuh Makhluk
Hidup
Actions (login required)
 |
View Item |